Deskundigheidsbevordering Erfgoeddeskundige, scholing erfgoedaanbieder

Scholing Erfgoed

Bijeenkomst 'Erfgoed: van rondleider naar begeleider'

Wil je kinderen enthousiast maken voor erfgoed? Muzehof biedt de training 'Erfgoed: van rondleider naar begeleider' aan. De training past bij het erfgoededucatieproject dat we de komende jaren uitvoeren.

Breng je passie voor erfgoed over op kinderen

In deze training leer je je passie voor erfgoed beter over te brengen op kinderen. Door nieuwe didactische vaardigheden toe te passen, kun je groepen schoolkinderen beter begeleiden. Dankzij sprekende voorbeelden uit de praktijk leren we je een aansprekende begeleidingsstijl te ontwikkelen en toepasselijke nieuwe werkvormen.

Programma

De training bestaat uit vier dagdelen. In de bijeenkomsten staan vier thema’s centraal.

Dagdeel 1: de ontwikkeling van jezelf en de ontwikkeling van kinderen
Bij het begeleiden van bezoekers in je instelling komt heel wat kijken. In deze eerste bijeenkomst ligt het accent op de competenties van de begeleider: wat vraagt een bezoek van jou, hoe leid je een bezoek in goede banen, waar ben je goed in, wat kan in jouw instelling en waar loop je tegenaan?
Als rondleider ben je geneigd om meteen naar de inhoud te gaan en te gaan vertellen. Maar is dat waar de bezoeker behoefte aan heeft? Wat wil de bezoeker en hoe kun je dat peilen? Hoe kun je zien of de bezoeker nog wel betrokken is en kun je die betrokkenheid stimuleren? Daar gaan we het ook over hebben.

Dagdeel 2: manieren waarop kinderen leren
Hoe leren kinderen tegenwoordig? Wat voor typen onderwijs kennen we en hoe verklaart dat het gedrag van leerlingen? Deze bijeenkomst gaat over diverse leertheorieën. We denken na hoe we daar tijdens een bezoek rekening mee kunnen houden. Deze theorieën verklaren ook het gedrag en de verwachtingen van jong volwassenen, een nieuwe generatie om rond te leiden. Hoe kunnen we die doelgroep met deze opgedane kennis bedienen? We bespreken de verschillen en de overeenkomsten.

Dagdeel 3: leren communiceren met kinderen door actieve werkvormen voor kinderen
In deze bijeenkomst staan communicatie en interactief begeleiden centraal, voor het rondleiden van zowel kinderen als volwassenen. Hierin bespreken we de overeenkomsten en verschillen van beide doelgroepen door actieve werkvormen en voorbeelden.

Dagdeel 4: coaching on the job
We delen ervaringen met het begeleiden van schoolgroepen en we experimenteren met aanpassingen van bestaande activiteiten. In voorbereiding op deze bijeenkomst maak je een aanvullende opdracht. Uiteraard krijg je hiervoor handvatten en tips. We willen niemand forceren en respecteren het als je de opdracht niet ziet zitten. Onze ervaring is dat coaching on the job ontzettend leerzaam is, een kwestie van oefenen-oefenen-oefenen.

Ervaringen van andere deelnemers
Deze training hebben we inmiddels met succes al op heel veel plekken in Nederland georganiseerd. Van het Nationaal Archief in Den Haag tot het Nationaal Glasmuseum in Leerdam. Voor grote en kleine archieven en musea.

'Fijn dat jullie zo met ons meedachten. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor een mix van de training voor het rondleiden van schoolklassen en volwassenen. En we hebben nu ook het thema filosoferen ingebracht. Praktisch en heel leerzaam!' ­– Nationaal Archief, Den Haag

'Gewoon hartstikke interessant! Het oefenen was erg prettig en de trainer was heel begripvol.' – Nationaal Glasmuseum, Leerdam.

Voor: erfgoedaanbieders die meedoen aan de ontwikkeling van Reizen in de Tijd
Datum: bij voldoende aanmelding, start doorlopend
Prijs: gratis
Locatie: Zutphen/Lochem
Inschrijving: als je interesse hebt, meld je vast aan door een mail te sturen aan Joke Rebel

Bekijk hier ons huidige scholingsaanbod:
Button scholing voor leerkrachten en cultuuraanbieders

  • Heb je een vraag? Neem contact op met de Muzehof.
  • Nieuw bestuurslid gezocht voor Stichting Muzehof!
    Klik op deze button voor meer info.